Fa aproximadament dos anys em vaig treure el títol de
monitora de lleure a la Fundació Perre Tarres i per realitzar les pràctiques
les vaig dur a terme en l’Esclat.
El Centre
Esclat és una entitat sense afany de lucre que promou diversos projectes
socioeducatius adreçats a infants, joves i adults del barri de Bellvitge i de
tota la ciutat de L’Hospitalet, incidint d’una manera especial en els
col·lectius d’inadaptats i en la població de risc. El Centre Esclat pertany a
la Companyia de Santa Teresa de Jesús, i el seu ideari s’inspira en els valors
evangèlics, de referència universal, i en la proposta pedagògica del seu
fundador, Sant Enric d’Ossó. L’Esclat va començar el gener de l’any 1978 en
resposta a una necessitat molt concreta: el barri de Bellvitge comptava amb 10
anys de vida, i amb molta població d’infants i adolescents que quan sortien
d’escola el més fàcil era rondar pels carrers. Una germana teresiana,
Montserrat Ortiz, proposa fer un esplai. Aviat es compren uns locals a la
Rambla Marina, 50 –encara ara la seu de l’entitat- i així comença a caminar
L’Esclat. Durant aquests 30 anys llargs d’existència el Centre Esclat ha anat
adaptant-se a nous reptes per donar resposta principalment a les necessitats
dels infants i joves en risc d’exclusió social. Així va néixer ben aviat l’Aula
Taller, adreçada a adolescents de 14 a 16 anys. Amb els anys han anat sorgint
els altres projectes: la UEC (Unitat d’Escolarització Compartida), la Formació
Ocupacional, el Centre Obert, el Punt Òmnia, i la Orientació Laboral. L’Esclat
és una entitat que ha anat creixent gràcies a la voluntat i l’esforç de moltes
persones i institucions, conservant sempre el seu fil conductor imprescindible:
el treball a favor dels infants i joves, especialment d'aquells que es
troben en risc d’exclusió, que viuen situacions precàries, i que en la
graella de sortida, la seva motxilla ja no va carregada de les mateixes
oportunitats que la dels seus companys i companyes. Per això el seu treball és
més difícil i per això l’Esclat vol estar al seu costat.
Missio: Acompanyar infants, joves i
famílies en el seu procés de creixement, maduració i capacitació laboral, des
d’una vessant socio-educativa, especialment a aquelles persones que es troben
en situació de risc d’exclusió social, i esdevenir un espai de referència i
acollida personal.
Valors
Igualtat : Creiem que tota persona té
dret a rebre les mateixes oportunitats i a ser tractat com un igual en el
procés del seu creixement i en la construcció del seu futur, malgrat les
desigualtats en la situació de partida: classe social, ètnia, situació
familiar...
En una societat generadora de desigualtat, on cada dia són més els que queden exclosos de moltes oportunitats, el Centre Esclat volem ser un punt de referència i una oportunitat educativa sobre tot per a aquells infants i adolescents que viuen situacions de risc d’exclusió i es veuen més condicionats per les desigualtats.
En una societat generadora de desigualtat, on cada dia són més els que queden exclosos de moltes oportunitats, el Centre Esclat volem ser un punt de referència i una oportunitat educativa sobre tot per a aquells infants i adolescents que viuen situacions de risc d’exclusió i es veuen més condicionats per les desigualtats.
Participació : Creiem en el valor de la
participació i la democràcia com a eina imprescindible per a construir
“projecte” i crear implicació.
És per això que infants, joves i adults tindrem espais de participació en el Centre, on es faci possible l’intercanvi d’idees i criteris i on tots ens podem enriquir en la diversitat de punts de vista.
És per això que infants, joves i adults tindrem espais de participació en el Centre, on es faci possible l’intercanvi d’idees i criteris i on tots ens podem enriquir en la diversitat de punts de vista.
Autonomia i responsabilitat : Creiem en
la persona com a subjecte responsable i protagonista del seu procés, amb
capacitat per a desenvolupar una interioritat suficientment rica i plena per
donar sentit a la vida, malgrat patir circumstàncies difícils.
A l’Esclat volem fer un treball educatiu que prioritzi l’autonomia i la responsabilitat per anar afrontant la diversitat de propostes i opcions que els joves van trobant, i crear condicions perquè aprenguin a decidir.
A l’Esclat volem fer un treball educatiu que prioritzi l’autonomia i la responsabilitat per anar afrontant la diversitat de propostes i opcions que els joves van trobant, i crear condicions perquè aprenguin a decidir.
Diversitat : Creiem que cada persona és
singular, amb riqueses i necessitats específiques. Creiem que cada persona té
un potencial amb capacitat de desenvolupar-se i de créixer. Creiem que la
pròpia identitat es va construint en aquest procés de relació amb l’altre que
és diferent, i que la diversitat ens porta al mutu enriquiment.
Volem acompanyar el procés de cada infant, jove i adult amb eines personalitzades i tenint molt en compte les circumstàncies que l’envolten, per tal d’ajudar-lo a superar tot allò que el paralitza, que el priva de fer camí, i alliberar les aptituds i qualitats que té en el seu interior.
Volem acompanyar el procés de cada infant, jove i adult amb eines personalitzades i tenint molt en compte les circumstàncies que l’envolten, per tal d’ajudar-lo a superar tot allò que el paralitza, que el priva de fer camí, i alliberar les aptituds i qualitats que té en el seu interior.
Solidaritat : Creiem i esperem un món més
just, fratern i pacífic, on el valor de la solidaritat i la cooperació s’hi
faci més present, on el sentit de comunitat estigui per sobre de
l’individualisme i on les situacions de pobresa i precarietat es vegin
disminuïdes.
A l’Esclat donem importància a les actituds entre els iguals, a la cooperació en el treball i en els projectes comuns i a una forma de fer que prioritza les decisions en equip per sobre de les individualitats.
A l’Esclat donem importància a les actituds entre els iguals, a la cooperació en el treball i en els projectes comuns i a una forma de fer que prioritza les decisions en equip per sobre de les individualitats.
Confiança : Creiem que totes les persones
necessitem d’algú que posi la seva confiança en nosaltres i en les nostres
possibilitats. Sense aquesta confiança l’autoestima i la creença en nosaltres
mateixos resta paralitzada.
En el nostre treball la confiança en la persona que tenim davant és una eina educativa irrenunciable, i això més enllà d’aparences i desenganys. És per això que en el procés educatiu dediquem temps i recursos a establir la necessària vinculació positiva, generadora de confiança mútua.
En el nostre treball la confiança en la persona que tenim davant és una eina educativa irrenunciable, i això més enllà d’aparences i desenganys. És per això que en el procés educatiu dediquem temps i recursos a establir la necessària vinculació positiva, generadora de confiança mútua.
Llibertat : Creiem en la llibertat que es
construeix sobre les bases de la veritat i la justícia social. Creiem en la
llibertat generadora d’inclusió, no pas la que fabrica desigualtat i nega
oportunitats. Creiem en la llibertat que respecta el que és diferent i no
s’inhibeix dels problemes de l’entorn.
A l’Esclat volem crear un espai de llibertat on les persones aprenem a fer les coses per motivació, no per obligació, i on les iniciatives personals es posen al servei del projecte comú.
A l’Esclat volem crear un espai de llibertat on les persones aprenem a fer les coses per motivació, no per obligació, i on les iniciatives personals es posen al servei del projecte comú.
AQUI US DEIXO UN VIDEO PUBLICAT EN EL YOUTUBE DE L'ESPLAI DE L'ESCLAT
El centre obert és servei diürn preventiu, fora de l'horari escolar, que dona suport, estimula i potencia l'estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l'adquisició d'aprenentatges bàsics i l'esbarjo, i compensa les deficiències socioeducatives de les persones ateses mitjançant el treball individualitzat, el grupal, la família, el treball en xarxa i amb la comunitat. L'objectiu és proporcionar atenció a tots els menors en situació de risc afavorint el seu desenvolupament personal i integració social i l'adquisició d'aprenentatges, prevenint i evitant el deteriorament de les situacions de risc i compensant dèficits socioeducatius.
ResponderEliminarLes funcions són:
• Prestar serveis d'intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents proporcionant-los acolliment i convivència, atenció individual i en grup.
• Derivació i integració a recursos normalitzats de la comunitat.
• La coordinació amb els serveis bàsics d'atenció social pel treball familiar.
La ciutat disposa d'una xarxa de centres oberts de titularitat privada que compten amb un conveni de col•laboració amb l'Ajuntament de Barcelona.
La missió de l’entitat és acompanyar infants, joves i famílies en el seu procés de creixement, maduració i una inserció laboral, des d’una vessant (vocacional, trajectòria) socioeducativa, especialment a aquelles persones que es troben en situació de risc d’exclusió social, i esdevenir un espai de referència i acollida personal.
Considero que la funció dels centres oberts és especialment necessària per aquestes famílies en aquesta situació ja que necessiten d’aquest serveis i a més a més se’ls ofereix un espai educatiu fora de l’àmbit escolar. Presenta una educació no formal de forma intencionada que afavoreix, si més no, el procés del usuari.
Crec que potser s’haurien de donar més recursos d’aquest caire i no solament a nens en perill d’exclusió social..
Hola Miriam!
ResponderEliminarJo també tinc experiència en un Centre Obert i la veritat és que n'estic molt contenta. En el que jo estic de voluntaria son 3 educadors i jo i hi ha uns 20 nens aproximadament. Penso que és un recurs que els ajuda moltíssim tant a nivell d'estudis, com d'organització, responsabilitat i sociabilitat. La veritat és que poc a poc des de que alguns d'ells van arribar he anat veient canvis molt positius en ells a diferents aspectes. M'alegra moltíssim veure com alguns d'ells han recuperat la confiança en ells mateixos i les seves capacitats.
Penso que si en ells es fa la feina ben feta, es pot fer un treball molt positiu i bonic.